Pratite nas na Facebooku


Pratite nas na Twitteru

Maske i rituali

14.12.2001. - 14.03.2002.




maskeKao rijetko koji običaj tijekom kalendarske godine, karneval, poklade, pust održao je do danas osobito značenje i smisao. U mnogim selima i danas se nalaze tragovi rustičnog karnevala s nizom magijskih elemenata, a ponegdje su ti običaji još vrlo živi i vitalni. Urbane sredine, napose one mediteranske, odavna su razvile različite oblike gradskog karnevala drugačijih, ali također vrlo zanimljivih karakteristika. Pokladni likovi dolomitskog karnevala, sa sjevera talijanske pokrajine Veneto, svjedoče na osobit način o tamošnjem karnevalu kao iznimno važnom ritualu, čiji tragovi sežu u duboku prošlost. Taj karneval odražava nekadašnje nastojanje stanovništva visokih planina da utječu različitim ritualima i magijskim radnjama na plodnost i obnovu prirode, u doba godine kada ona miruje, tik prije no što će opet otpočeti novi životni ciklus. Različite maske koje su se pojavljivale u tamošnjim karnevalskim povorkama, od kojih su jedne predstavljale "lijepe" maškare, a druge one "grde", ružne maškare, ilustriraju i simboliziraju preplitanje dobra i zla u stvarnom životu. One lijepe, na čelu s središnjim likom, matazinom, obučene u šarenu odjeću, prepuni ukrasa, trčale su okolo i skakale, zvoneći zvoncima. Nasuprot njima, one ružne, odjevene često u tamnu i iskrzanu odjeću, predstavljale su prolaznost života, prošlost, beskorisnost i jad. Obavljanje ovakvog rituala, koji ima i svojevrsno značenje pobjede nad ništavilom i smrću u vrijeme kada je i priroda prividno mrtva, iskazivao je i osnovnu potrebu nekadašnjih ljudi da utječu na vlastitu egzistenciju. Prostor Istre i Kvarnera poznaje ne samo vrlo slične rituale, već i srodne likove i inventar. Skakanje, ritualizirana komunikacija s mladim ženama, papirnate trake i cvjetovi, zvona, zasipanje pepelom, samo su neki od zajedničkih elemenata. Upravo je stoga jedan od ciljeva ove izložbe ukazati na srodnosti rustičnog karnevala u širem potezu mediteranskog i alpskog kulturnog kruga. Izložba je ostvarena zahvaljujući Associazione Culturale Internazionale SORAIMAR iz Asola, u prvom redu njenog voditelja Gianluigija Secca (koji je i autor ove izložbe), potpori Regije Veneto, Istarske županije i općine Belluno, te pomoći Talijanske unije.


The exhibition is organized in cooperation with: